Garantiregistrering

    Vad är all-inclusive-garantin?
    Med de omfattande servicetjänsterna i vår all-inclusive-garanti 1 är ditt nya Festool-verktyg helsäkrat under de första tre åren och du kan koncentrera dig på det viktiga: ditt arbete. För att du ska kunna utnyttja tjänsterna ”Fri originalservice”2, ”Ersätts vid stöld”, ”Originalreservdelar” och ”Nöjd eller pengarna tillbaka” måste du registrera ditt verktyg kostnadsfritt inom 100 dagar efter köpet.
    Jag har flyttat till ett annat land. Kan jag fortfarande utnyttja all-inclusive-garantin?
    Utbudet och omfattningen i MyFestool och all-inclusive-garantin1 beror på var du bor (inte på landet där du köpte maskinen) och kan därför variera från land till land. Vilka tjänster som erbjuds i landet ser du i MyFestool-användarvillkoren och garantivillkoren på Festools hemsida i ditt land. En översikt över alla länder hittar du på www.festool.com när du har valt önskat land.
    Kostar en registrering för all-inclusive-garantin något? 
    Nej, registreringen är helt kostnadsfri. Den enda förutsättningen är: att du registrerar ditt verktyg för all-inclusive-garantin 1 inom 100 dagar efter köpet. Men observera att du måste betala självrisk vid stöldhantering och att reparationer kan medföra ytterligare kostnader (t.ex. dekontamineringsavgift för en H-dammsugare).
    Hur kan jag registrera mitt verktyg för all-inclusive-garantin?

    Från och med 2021.01.01 måste du som kund själv registrera dina verktyg för all-inclusive-garantin1 i MyFestool. Observera att din återförsäljare inte längre kan göra registreringen åt dig. Du kan enkelt registrera ditt verktyg online på ditt MyFestool-konto inom 100 dagar efter köpet/leveransen. Du kan logga in på MyFestool via vår hemsida eller Festool-apparna.

    Registrering via hemsidan:

    1. Logga in på ditt MyFestool-konto på www.festool.se/myfestool.
    2. Formuläret för garantiregistrering hittar du efter inloggningen på ditt MyFestool-konto under ”Registrera verktyg” eller på denna länk: www.festool.se/myfestool/garantiregistrering.
    3. Fyll i dessa fält i formuläret: artikelnummer, serienummer (de här uppgifterna hittar du på det bifogade garantikortet eller på maskinens märkplåt), inköpsdatum/leveransdatum (här kan du bara ange ett datum som ligger max 100 dagar efter köpet/leveransen. Ange det datum som står på köpkvittot/följesedeln.). Ladda upp fakturan/följesedeln (observera filens format och storlek), ange återförsäljarens uppgifter om du vill, och komplettera dina personuppgifter om så behövs.
    4. Nu har du registrerat din maskin och kan när som helst ladda ner garanticertifikatet i maskinöversikten.

    Registrering via Festool Work-app:

    1. Eller använd Festool Work-app (finns för Android och iOS).
    2. Logga först in på MyFestool.
    3. Skanna streckkoden på din nya maskin, skanna streckkoden på garantikortet som medföljer maskinen eller anslut via ett Bluetooth® kompatibelt verktyg, fotografera fakturan eller följesedeln, ladda upp den och få tillgång till förmånerna i vår all-inclusive-garanti.
    4. Nu har du registrerat din maskin och kan när som helst ladda ner garanticertifikatet i maskinöversikten.
    Varför måste jag själv registrera mina maskiner och varför kan min återförsäljare inte (längre) göra det åt mig?
    På Festool tar vi dataskydd på allvar. Därför har vi bestämt oss för att du som kund i fortsättningen själv ska utföra garantiregistreringen och därmed kunna avgöra hur dina personuppgifter behandlas. Från och med januari 2021 kan du nu därför enkelt garantiregistrera dina verktyg via MyFestool. På så sätt skyddar vi dig och dina personuppgifter så att de inte vidarebefordras till oss utan din vetskap, men också mot att återförsäljaren hanterar dina uppgifter på fel sätt och naturligtvis också oss själva mot att olagligt få dina uppgifter utan ditt medgivande. På MyFestool har du alltid kontroll, inte bara över dina personuppgifter, utan även över dina Festool-verktyg.
    Hur lång tid har jag på mig att registrera mitt verktyg?
    Du måste registrera ditt verktyg för all-inclusive-garantin1 inom 100 dagar efter köpet.
    Vad behöver jag för garantiregistreringen?
    Du behöver artikel- och serienummer (T-nr och S-nr) för maskinen samt köpkvittot/följesedeln och ett MyFestool-konto.
    Varför måste jag ladda upp en faktura/följesedel vid garantiregistreringen?
    Att ladda upp fakturan är ett av villkoren för att få garantin. Detta framgår även av garantivillkoren. Enligt garantivillkoren måste registreringen ske inom 100 dagar efter köpet/leveransen, därefter kan man inte göra någon registrering. För att vi ska kunna stämma av köp-/leveransdatum, som det anges i garantivillkoren, måste en giltig faktura eller följesedel laddas upp. Vi behöver fakturan/följesedeln för att kunna kontrollera vilket Festool-verktyget du har köpt och när; andra uppgifter, som kundnummer, pris osv., kan utan problem strykas över så att de inte syns.
    Får jag någon bekräftelse på registreringen för all-inclusive-garantin?
    Ja, du får en bekräftelse via e-post och kan sedan när som helst se ditt garanticertifikat på ditt myFestool-konto efter köpet och även ladda ner det för att spara det långsiktigt.
    Gäller all-inclusive-garanti för alla Festool-produkter?
    All-inclusive-garantin gäller för alla Festools verktyg och ytterligare utvalda produkter som batterier och laddare. Om en produkt kan registreras för all-inclusive-garantin ser du på garantikortet som medföljer produkten i varje Systainer eller kartong. Dessutom står det i funktionsbeskrivningen för våra produkter på hemsidan om en registrering är möjlig. 1
    Kan jag registrera enskilda batterier/batteriladdare för garantin?
    Batterier och laddare är tillbehör men täcks ändå av vår all-inclusive-garanti1. Batterier och laddare kan inte garantiregistreras via vårt onlineformulär. Vid garantianspråk behöver vi en kopia av ditt köpkvitto som intyg.
    Jag har fått min maskin i present. Kan jag registrera den?
    Vid registrering för all-inclusive-garantin1 behöver du ha originalkvittot/följesedeln som intyg. Dessutom ska registreringen ske senast 100 dagar efter köpet/leveransen.
    Jag köpte min maskin begagnad. Kan jag registrera den?
    Endast verktyg som har köpts hos en Festool-återförsäljare kan garantiregistreras. Om den begagnade maskinen redan har registrerats av den tidigare ägaren och garantitiden inte har gått ut, kan du ansöka om en överföring av garantin hos oss. Då behöver du en kopia av garanticertifikatet eller referensnumret som står på det.
    Jag kan inte hitta min/mina registrerade maskin/er i verktygsöversikten. Hur gör man?
    I regel ska du kunna se alla garantiregistrerade maskiner och deras garantitid i verktygsöversikten. Men om en registrerad maskin saknas i översikten beror det på detta: Om du tidigare har registrerat en maskin utan ett MyFestool-konto eller om återförsäljaren har registrerat maskinen åt dig, så visas inte maskinen i översikten. Saknas en maskin i översikten ska du kontakta Festools kundservice via vårt kontaktformulär, så att vi kan överföra maskinregistreringen till ditt nya MyFestool-konto.

    Fri originalservice

    Finns det undantag där tjänsten inte gäller?
    Ja, det gör det. Det handlar då om uppenbara undantagsfall där man till exempel förstör ett verktyg avsiktligt eller använder det för kontinuerligt, industriellt bruk. Alla undantag hittar du i våra garantivillkor.
    Vilka rättigheter har jag om jag inte har registrerat mitt verktyg för all-inclusive-garantin?
    Som yrkesmässig användare har du rätt till lagstadgad garanti i 12 månader, som privat användare i 24 månader. Detta gäller för material- och tillverkningsfel som fanns redan när produkten levererades. Observera att slitagedelar inte täcks av den lagstadgade garantin. Därför bör du alltid registrera ditt nya verktyg för all-inclusive-garantin. Registreringen är kostnadsfri! 1
    Får jag ett kostnadsförslag för reparationen?

    Tack vare all-inclusive-garantin behövs inga kostnadsförslag och fakturor för reparationer inom de tre första åren.2 Den enda förutsättningen är: att du registrerar ditt verktyg för all-inclusive-garantin inom 100 dagar efter köpet.1 När garantitiden har gått ut får du alltid ett kostnadsförslag om en reparation överstiger 900 kr exkl. moms. Detta gör vi för att hålla ned reparationstiderna. 

    Vilka delar och fel täcks av denna tjänst?
    Material- och tillverkningsfel inklusive alla reservdelar och slitagedelar (i synnerhet kolborstar, kullager, gummimanschetter, batterier, laddare, tätningsringar, fasta kablar och kontakter) samt den arbetstid som behövs. I vår reservdelskatalog finns en översikt över alla reserv- och slitagedelar. Allt som är märkt med ”Ja” i kolumnen ”Garanti” ersätts utan kostnad.2

    Ersätts vid stöld

    Det har gått längre än 5 dagar. Får jag trots det ett ersättningsverktyg?
    Tyvärr inte! Vi kan bara erbjuda denna tjänst om du håller våra tidsfrister.
    Mitt verktyg har stulits på byggarbetsplatsen/ur bilen. Får jag ersättning ändå?
    Även om verktyget har stulits ur bilen eller på byggarbetsplatsen får du ett splitternytt verktyg inom tre år efter köpet – mot en självrisk på 1 300 SEK netto (exkl. moms). För produkter i produktkategorin Power Station är självrisken 10 200 SEK netto (exkl. moms).
    Gäller alla tjänster som ingår i all-inclusive-garantin även för ersättningsverktyget?
    All-inclusive-garantin överförs till ersättningsverktyget under den tid som återstår för det stulna verktyget. Om ditt verktyg stals efter till exempel två år betyder det att all-inclusive-garantin gäller för ersättningsverktyget under det kvarvarande året. I detta fall sköter vi registreringen åt dig, och du kan när som helst se och ladda ner ditt nya garanticertifikat på ditt myFestool-konto. Eftersom man bara kan utnyttja stöldförsäkringen för ett verktyg en gång, gäller denna tjänst inte längre för ersättningsverktyget. 1
    Vad måste jag göra om mitt verktyg har blivit stulet?
    Det är viktigt att du håller dig inom tidsfristerna. Du måste polisanmäla stölden omedelbart (glöm inte godsförteckningen). Sedan måste du lämna in anmälan tillsammans med ditt garanticertifikat till din återförsäljare inom 5 dagar. När vi har kontrollerat ditt fall skickar vi ett nytt verktyg till din återförsäljare, där du kan hämta det mot en självrisk på 1 300 SEK netto (exkl. moms) resp. 10 200 SEK netto (exkl. moms) för produkter i kategorin Power Station.

    Originalreservdelar

    Jag behöver en reservdel. Vad måste jag göra?
    För att hitta rätt reservdel för ditt verktyg måste du veta exakt produkttyp och artikelnummer (art.nr). Dessa uppgifter hittar du på typskylten direkt på maskinen och i dina garantiunderlag. För att beställa en viss reservdel, kontakta Festools kundservice under Kontakt.
    Viktig information om användning av reservdelar:
    Observera att alla Festool-verktyg av kvalitets- och säkerhetsskäl uteslutande repareras av auktoriserade verkstäder. Vi rekommenderar att du beställer en reparation direkt hos oss. Varje gång ett hölje öppnas måste en ”säkerhetskontroll enligt DGUV-föreskrift 3+4 (tysk olyckfallsförsäkringsorganisation) och direktivet DIN VDE 0701/0702” utföras. Detta får endast utföras av en speciellt utbildad elektriker. I många fall behövs dessutom specialverktyg för en korrekt reparation. Observera att alla garantianspråk upphävs ifall reparationen utförs av någon som inte är auktoriserad. Vi avråder därför uttryckligen från egna reparationsförsök.
    Kommer det inte att finnas några garanterade reservdelar för mitt verktyg efter 10 år?
    För många verktyg har vi reservdelar på lager betydlig längre än 10 år efter produktionsslutet.
    Vad händer om en reservdel inte finns fast det inte har gått 10 år?
    Vi garanterar att reservdelar finns i lager i minst 10 år efter att ett verktyg har slutat tillverkas. Om vi skulle misslyckas med att hålla detta löfte får du ett nytt, likvärdigt, elverktyg helt utan kostnad.

    Behöver du mer hjälp med all-inclusive-garantin?

    Kontakta Festools kundservice under Kontakt.
    1. All-inclusive-garantin gäller för alla Festool-verktyg som registrerats inom 100 dagar efter köpet. Då gäller Festools garantivillkor, se www.festool.se/service/garantivillkor.
    2. ”Fri originalservice” gäller även för batterier och laddare, men inte för övriga förbrukningsmaterial och tillbehör eller för skador som uppkommit på grund av att verktyget plockats isär, skador på grund av felaktig användning eller att originalreservdelar inte använts samt för skador på grund av onormalt kraftigt slitage.